Manajemen Stress Menuju Lansia Sehat dan Bahagia

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Debby Yulianthi Maria akper

Abstract

Abstract: Healthy and stress-free seniors are everyone's hopes and dreams. Besides that, being happy is one of the keys to living a longer healthy life. The purpose of this service aims to provide information on self-completion steps from stress. The hope is that good stress management can ease the mental and mental burden, but also prevent the risk of experiencing uncontrolled stress in the elderly. The activity was carried out on October 16, 2022 at the Padukuhan Pungkuran Pleret Village meeting hall, Bantul. Activities in the form of providing stress management education for the elderly, towards healthy and happy elderly. The method used in this activity is pretest - posttest with direct question and answer, lectures and discussions. The media used are posters, LCD and projectors. The results of the community service activities that have been carried out are declared to run smoothly, the majority of participants have understood stress management by recognizing the causes of stress, staying connected with others, staying active, avoiding unnecessary stress, taking breaks, scheduling fun activities, and lifestyle healthy.


Abstrak: Lansia yang sehat dan bebas stres merupakan harapan dan impian semua orang. Selain itu bahagia menjadi salah satu kunci agar bisa hidup sehat lebih lama. Tujuan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan informasi langkah-langkah penyelesaian diri dari stres. Harapannya dengan adanya pengelolaan stres yang baik bisa meringankan beban mental dan pikiran, tapi juga dapat mencegah timbulnya risiko kembali mengalami stres yang tidak terkontrol pada lansia. Kegiatan dilakukan pada 16 Oktober 2022 di balai pertemuan Desa Padukuhan Pungkuran Pleret Bantul. Kegiatan berupa pemberian edukasi manajemen stress pada lanjut usia, menuju lansia sehat dan bahagia. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah pretest – posttest dengan tanya jawab langsung, ceramah dan diskusi. Media yang digunakan adalah poster, LCD dan proyektor. Hasil kegiatan pengabdian kepada masyarakat yang telah dilakukan mayoritas peserta telah memahami manajemen stress dengan cara mengenal penyebab stres, tetap terhubung dengan orang lain, tetap aktif, hindari stres yang tidak perlu, istirahat, jadwalkan kegiatan yang menyenangkan, dan gaya hidup sehat.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biography

Debby Yulianthi Maria akper

Editorial Office :
Akademi Keperawatan Pemerintah Kabupaten Purworejo | Jl. Purworejo - Kutoarjo Km 6.5 Grantung -Bayan - Purworejo - Jawa Tengah
Telp: (0275) 3140576 Fax: (0275) 3140576 | Email: info@akperkabpurworejo.ac.id
akperkabpurworejo.ac.id